Telefon

+36 20 412 2992

E-mail

szakapolas@birilloangel.hu

Betegek jogai és kötelezettségei az egészségügyi ellátásban

 4. rész– Betegjogok érvényesítése

Az előző részekben kifejtettük az egészségügyi ellátásban résztvevő betegek kötelezettségeit és jogait, mely cikksorozatunkat a betegek jogainak érvényesítésével zárunk…..

Az egészségügyi ellátás során kivétel nélkül mindenkinek vannak kötelezettségei és egyben, mindenkit megilletnek a betegjogok.

Beteg jogainak érvényesítése:

Az egészségügyi szolgáltató köteles a beteget – egészségi állapotától függően – a felvételekor, illetőleg az ellátás előtt tájékoztatni a betegjogokról, azok érvényesítésének lehetőségeiről, illetve a gyógyintézet házirendjéről. E rendelkezés megfelelően alkalmazandó az önrendelkezési jog gyakorlására jogosult egyéb személy vonatkozásában is.

  • A beteg jogosult az egészségügyi ellátással kapcsolatban az egészségügyi szolgáltatónál, illetve fenntartójánál szóban, írásban panaszt tenni
  • Az egészségügyi szolgáltató, illetve a fenntartó köteles a panaszt kivizsgálni, és ennek eredményéről a beteget a lehető legrövidebb időn belül, de legfeljebb harminc munkanapon belül írásban tájékoztatni.
  •  A panaszjog gyakorlása nem érinti a betegnek azon jogát, hogy a külön jogszabályokban meghatározottak szerint – a panasz kivizsgálása érdekében – a betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi képviselőt foglalkoztató szervhez és más szervekhez forduljon. Erre a körülményre a szolgáltató köteles a beteg figyelmét felhívni
  • A panasz kivizsgálásának részletes szabályait az egészségügyi szolgáltató belső szabályzatban rögzíti.
  • A panaszokat nyilván kell tartani és a panasszal, illetve annak kivizsgálásával összefüggő iratokat 5 évig meg kell őrizni.
  • A betegjogi képviselő tevékenysége különösen az alábbiakat foglalja magában:
  • segíti a beteget az egészségügyi dokumentációhoz való hozzájutásban, azzal kapcsolatos megjegyzések, kérdések feltételében,
  • segít a betegnek panasza megfogalmazásában, kezdeményezheti annak kivizsgálását,
  •  a beteg írásbeli meghatalmazása alapján panaszt tehet az egészségügyi szolgáltató vezetőjénél, fenntartójánál, illetve – a beteg gyógykezelésével összefüggő ügyekben – eljár az arra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságnál
  • képviseli a beteget, rendszeresen tájékoztatja az egészségügyi dolgozókat a betegjogokra vonatkozó szabályokról, azok változásáról, illetve a betegjogok érvényesüléséről az egészségügyi szolgáltatónál.

Beteg jogi sérelem esetén az alábbi lehetőségeink vannak panaszra

  •  kórházi osztály vagy az intézmény vezetője – a konfliktusok nagy része személyes egyeztetéssel elsimítható
  • betegjogi panaszt benyújtása – rendszerszintű probléma esetén, szeretnénk felhívni a figyelmet. Az intézmény vezetőjének vagy fenntartójának szükséges a panasz írásbeli eljuttatása. –  A címzett köteles kivizsgálni, és az eredményről értesíteni.  A panasz ritkán vezet konkrét eredményre.
  • betegjogi képviselő
  • hatóságnak küldött panasz – az illetékes népegészségügyi hatósághoz kell fordulni panasz esetén. Kórházak esetén a Nemzeti Népegészségügyi Központ az illetékes hatóság, önkormányzati fenntartású rendelőintézeteknél a kormányhivatal népegészségügyi osztálya. – Ezeket a panaszokat alaposan kivizsgálják. Noha közvetlen következménye ennek sem várható, a vizsgálat eredménye felhasználható lehet egy későbbi eljárásban bizonyítékként.
  • műhibaper – ha az ellátás során olyan sérelem éri, ami pénzben is kifejezhető károsodást jelent, műhibaper indítására van lehetőség – azt vizsgálják, hogy milyen mértékű a károsodás, és hogy az az orvosi ellátás eredményeképpen jött-e létre. Jogi képviselő szükséges hozzá.

Számos olyan ügyvéd van, aki sikerdíjas rendszerben dolgozik, vagyis nem kér előre pénzt, csak a megnyert kártérítési összeg előre meghatározott százalékát. Így azok is bele tudnak vágni egy ilyen perbe, akiknek nincs elég anyagi forrásuk a költségek előzetes fedezésére.

  • A személyiségi jogi per- betegjog sérelem estén személyiségi jogi per kezdeményezhető, amennyiben valamely betegjogunk sérül:
  • az ellátáshoz való jog – elküldik a rendelésről vagy nem vizsgálják meg kellő alapossággal
  • a tájékoztatáshoz való jog – ha az orvos nem mondja el megfelelően, mi várható az ellátás során vagy milyen lehetőségek közül választhatunk;
  • a dokumentáció megismerésének joga – ha nem adják ki a betegdokumentációt, a zárójelentést vagy a leleteket;
  • a beleegyezéshez való jog – ha úgy végznek el rajtunk egy beavatkozást, hogy nem kérték a beleegyezésünket, vagy nem tájékoztattak előtte megfelelően;
  • a kapcsolattartáshoz való jog – ha nem engedik, hogy szeretteink, barátaink (a szabályok keretei között) mellettünk lehessenek a kórházban;
  • a visszautasításhoz való jog – ha nem adnak lehetőséget arra, hogy visszautasítsuk a felajánlott kezelést, beavatkozást; ha nem engedik, hogy elhagyjuk az intézményt;
  • az adatvédelem joga – ha betegségünkkel, állapotunkkal kapcsolatos személyes adatainkat mással megosztják, mások számára hozzáférhetővé teszik.
  •  Rendőrségi feljelentés – Bűncselekmény –  olyan súlyos szakmai hiba, ami az egészséget közvetlen veszélynek teszi ki vagy testi sértést okoz, akkor az bűncselekménynek is minősülhet
  • Alapvető jogok biztosa (ombudsman) – rendszerszintű jogsértést esetén, ami alapvető emberi jogot érint. Ez az eljárás nem kerül pénzbe, de az ombudsman dönt arról, hogy egyáltalán megindítja-e és hogy mikor folytatja le a vizsgálatot. Az egyéni panaszok, sérelmek orvoslására ez kevésbé alkalmas, de rendszerszintű problémák megoldásához elvezethet.
  • Egyenlő Bánásmódért Felelős Főigazgatóság – hátrányos megkülönböztetést esetén,  vagyis indok nélkül rosszabbul bántak velünk, mint a hozzánk hasonló helyzetű emberekkel, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalában működő Egyenlő Bánásmódért Felelős Főigazgatósághoz is fordulhatunk.
  • Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) – ingyenes jogi tanácsadást nyújt Jogsegélyszolgálatán keresztül, ahol részletesen tájékoztatunk az adott ügyben igénybe vehető jog-orvoslatokról.

Amennyiben úgy érzi, hogy jogai sérültek, minden esetben keresse fel az egészségügyi szolgáltatót vagy  beteg jogi képviselőjét.

Szerző: Laskay Barbara – Felnőtt szakápoló                              

 Létrehozva: 2024. március.3.

Az oldalon található tartalmak hitelességéért a Birillo Zoo Kft –Birillo Angel Otthoni Szakápolás – Betegellátás Szolgáltatást ügyvezetője: Laskay Barbara felel.

A weboldalon megjelent információk nem helyettesítik a törvényi előírásokat, jogsérelem esetén keresse fel a szolgáltató betegjogi képviselőjét.

Forrás:

  • 1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről
  • egeszsegvonal.gov.hu
  • tasz.hu/jogok-az-egeszsegugyben
  • 287/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet a várólista alapján nyújtható ellátások részletes szabályairól
  •  45/2006. (XII. 27.) EüM rendelet a várólista-sorrend kialakításának és az eltérés lehetőségének egészségügyi szakmai feltételeiről

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük